معرفی دستگاه‌ها و تجهیزات کارشناسی خودرو
13
فوریه

معرفی دستگاه‌ها و تجهیزات کارشناسی خودرو

کارشناسی خودرو یکی از مشاغلی است که امروزه مورد توجه بسیاری از جوانان جویای کار قرار گرفته است و جزو مشاغل نسبتا با درآمد بالا در ایران است. کارکردن در این حرفه نیازمند مدرک دانشگاهی نیست اما برای وارد شدن به این حوزه نیازمند برخی اطلاعات و به ویژه اطلاعاتی در خصوص تجهیزات کارشناسی خودرو هستید. به همین منظور سعی داریم در این مقاله از سایت شما عزیزان را با دستگاه‌ها و تجهیزات کارشناسی خودرو بیشتر آشنا کنیم. پس اگر شما هم به شغل کارشناسی خوردو و آخرین و به روز‌ترین تجهیزات کارشناسی خودرو علاقه مند هستید در ادامه این مقاله از سایت داینوکار همراه ما باشید.

ضخامت سنج دیجیتال

در خصوص تجهیزات کارشناسی خودرو اولین و پرکاربردترین دستگاه ضخامت سنج دیجیتال است. از این دستگاه برای کارشناسی رنگ خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و کار را برای تشخیص رنگ دار بودن خودرو آسان‌تر می‌کند. با استفاده از دستگاه ضخامت سنج التراسونیک و یا ضخامت سنج دیجیتال به راحتی و با قرار دادن این دستگاه بر روی بدنه خودرو در بخش‌های مختلف می‌توانید میزان ضخامت را تشخیص داده و در صورتی که ضخامت بیشتر از حد مجاز باشد به این معناست که خودرو در حالی کارشناسی در محل مورد نظر دارای رنگ است.

قلم آهنربایی تستر رنگ خودرو

یکی از پرکاربرد‌ترین تجهیزات کارشناسی خودرو قلم آهنربایی است که از قدیم نیز از آن برای تست رنگ دار بودن یا نبودن ماشین استفاده می‌شود. این دستگاه قیمت بسیار پایینی دارد و ابعاد کوچک آن و سهولت استفاده از آن باعث شده تا در کارشناسی رنگ خودرو بیشتر کارشناسان از این وسیله برای تست رنگ دار بودن خوردو استفاده کنند.
استفاده از این قلم برای خوردوهای مدل بالای خارجی خیلی کارآمد نبوده ولی برای خودروهای داخلی و خودروهای قدیمی پرکاربرد و مورد استفاده است. چرا که شرکت‌ها و برندهای مطرح خودروسازی مثل بنز و بی ام دبلیو و سایر شرکت‌های خودرو سازی از سال 2015 به بعد در بخش‌های مختلفی از بدنه بجای استفاده از آهن از آلومینیوم استفاده کرده اند که این مورد کارکرد قلم آهنربایی را دچار اختلال کرده و این قلم در این ماشین‌ها کارایی ندارد.

دستگاه تستر روغن ترمز

یکی از مهم‌ترین روغن‌ها و سیالاتی که در هر خودرویی وجود دارد روغن ترمز است. این روغن کاملاً حلال در آب بوده و می‌تواند با حلالیت بالا در آب حل شود. به همین منظور به مرور زمان رطوبت به روغن ترمز وارد شده و این امر باعث درست کار نکردن سیستم‌های ترمز خودرو می‌شود. با استفاده از دستگاه تستر روغن ترمز می‌توان به راحتی میزان سلامت روغن ترمز خودرو را مورد بررسی قرار داد. همچنین نکته مهم و‌هائز اهمیت در استفاده از این دستگاه تخمین کارکرد خودرو است. خیلی کم اتفاق می‌افتد که شخصی روغن ترمز خود را تعویض کند. مگر در موارد بسیار خاص و نادر این کار انجام می‌شود. به همین منظور با استفاده از بررسی میزان رطوبت داخل روغن ترمز می‌توان میزان کارکرد ماشین را تخمین زد.

دستگاه عیب یاب خودرو یا دیاگ

استفاده از این دستگاه نه تنها برای مکانیک‌ها بلکه جزو یکی از اساسی‌ترین تجهیزات کارشناسی خودرو است. تمامی خودروهایی که دارای کامپیوتر مرکزی یا ECU هستند می‌توانند با این دستگاه سازگاری داشته باشند. توجه داشته باشید که این دستگاه برای خودروهای قدیمی کاربراتی و خودروهای کلاسیک غیر انژکتوری بدون کامپیوتر کاربردی ندارد.
این دستگاه با اتصال به سیستم کامپیوتر خودرو بخش‌های مختلف از جمله سنسورهای مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌تواند عیب یابی کامل بر روی خودرو انجام دهد. همچنین می‌توان بخش‌های مختلفی از خودرو به ویژه سلامت موتور خودرو سیستم‌های سوخت رسانی و مصرف سوخت خودرو و سیستم برق خودرو را با این وسیله بررسی و کارشناسی نمود. به همین منظور یکی از پرکابردترین تجهیزات کارشناسی خودرو دستگاه دیاگ است.

سایر تجهیزات کارشناسی خودرو

تجهیزات کارشناسی خودرو به همین موارد محدود نمی شود و شما عزیزان می‌توانید از دستگاه‌های مختلفی برای کارشناسی خودرو استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین این دستگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
جک‌های بالابر هیدرولیکی
• لامپ‌های مهتابی و سیستم‌های روشنایی
• چراغ مهتابی سیار
دستگاه تست سه گانه
داینومتر
• عمق سنج آج لاستیک
• وغیره

کلام پایانی

با توجه به اینکه کارشناسی خودرو چه به صورت سیار و در محل و چه به صورت ثابت و در مغازه‌های کوچک یا بزرگ یکی از مشاغل پرطرفدار است و با افزایش حجم معاملات خودرویی این کار گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است. در این مقاله از سایت داینوکار به تجهیزات کارشناسی خودرو و لوازمی که برای اینکار نیاز دارید پرداختیم و آنها را برای شما عزیزان شرح دادیم. از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. همچنین شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت دستگاه تست آلایندگی خودرو و فروش جک کارشناسی خودرو به بخش محصولات سایت ما در داینو کار مراجعه نمایید.