روش‌های کارشناسی و بررسی سلامت جلوبندی خودرو
06
فوریه

روش‌های کارشناسی و بررسی سلامت جلوبندی خودرو

شاید بیشتر ما در زمان خرید خودرو و یا در زمان سرویس و نگهداری خودرو به بخش‌های اصلی همچون موتور، شاسی‌ها و بدنه توجه می‌کنیم اما یکی از قسمت‌های اصلی هر خودرو را از لحاظ سلامت مورد کارشناسی قرار نمی دهیم. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای سلامت کامل خودرو جلوبندی ماشین است. جلوبندی ماشین نقش ویژه ای در هدایت ماشین ایفا می‌کند به همین دلیل در این مقاله از سایت داینوکار قصد داریم شما را روش‌های عیب یابی و کارشناسی سلامت جلوبندی خودرو بیشتر آشنا کنیم. پس اگر شما هم به دنبال بررسی سلامت جلوبندی خودرو هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

جلوبندی خودرو چیست؟

برای اینکه بتوانیم اقدام به بررسی سلامت جلوبندی خودرو کنیم لازم است اطلاعات بیشتری در مورد این بخش مهم از ماشین داشته باشیم. تمامی اجزای تشکیل دهنده سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو را در کنار یکدیگر جلوبندی ماشین می‌نامند. تمامی این اجزا که در ادامه آنها را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد باید از دوام بالا و ایمنی و سلامت کافی برخوردار باشند تا بتوانید یک رانندگی راحت و ایمن را داشته باشید.

اجزای اصلی جلوبندی خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • رام
  • فنر
  • کمک فن
  • میل تعادل
  • طبق
  • سگ دست
  • دسته موتور
  • سیبک
  • توپی سر کمک

 

خرید تست سه گانه فنی خودرو برای معاینه فنی

سیستم فرمان خودرو

برای بررسی سلامت جلوبندی خودرو لازم است با بخش‌های اصلی آن بیشتر آشنا شویم. سیستم فرمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های جلوبندی خودرو به حساب می‌آید. این سیستم کمک می‌کند تا راننده بتواند خودرو خود را در شرایط خاص و در زمان رانندگی کنترل و هدایت کند. در ماشین‌های قدیمی‌تر به دلیل عدم استفاده از سیستم‌های هیدرولیک و پیشرفته‌تر شاهد فرمان‌های سفت‌تر با میزان عکس العمل کمتر بودیم. اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی با استفاده سیستم‌های فرمان هیدرولیکی و برقی امکان مانور در زمان شرایط خاص برای رانندگان بیشتر شده است.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق در واقع وظیفه اتصال چرخ‌ها به شاسی را ایفا می‌کند. سواری نرم‌تر خودرو و راحت بودن و عدم وارد شدن ضربه به اتاق در زمان قرارگیری در دست انداز و چاله‌ها همه بخاطر وجود سیستم تعلیق است که از مجموعه فنر، کمک فنر، میله‌های نگهدارنده و بازوهای کمکی تشکیل شده است.

نشانه‌های خرابی جلوبندی در تست و بررسی سلامت جلوبندی خودرو

کارشناسی جلوبندی خودرو : خرابی سیستم جلوبندی نشانه‌های مشخصی دارد که می‌توانید با کمک گرفتن و بررسی این نشانه‌ها از خرابی و یا سلامت سیستم جلوبندی اطمینان حاصل کنید و اقدام به بررسی سلامت جلوبندی خودرو خود و یا خودرویی که قصد خرید آن را دارید بکنید. این نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

سواری خشک و خشن

بر اثر گذر زمان سیستم‌های جلوبندی و اجزای آن دچار فرسودگی می‌شوند و شما عزیزان در زمان سواری با خودرو حس خشکی خواهید داشت. این حس به صورت کامل به سرنشینان منتقل می‌شود. در زمانی که در دست انداز‌ها قرار می‌گیرید و یا به درون چاله‌های هر چند کوچک می‌روید احساس ضربه و یا سر و صدا از ماشین می‌کنید. این حالت‌ها نشانه فرسودگی سیستم جلوبندی هستند.

کشیده شدن خودرو به طرفین

کارشناسی جلوبندی خودرو : یکی از مهم‌ترین تست‌ها در زمان بررسی سلامت جلوبندی خودرو تست کشیده شدن خودرو است. سعی کنید خودرو خود را در دو سرعت یکی بالای 60 کیلومتر بر ساعت و یکی کمتر از 60 کیلومتر بر ساعت با رها کردن فرمان تست کنید. اگر خودرو به طرفین کشیده شد و از مسیر مستقیم خود منحرف شد سیستم جلوبندی خودرو دچار ایراد شده است.

ساییدگی و ناهماهنگی در آج لاستیک‌های خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی سیستم جلوبندی خودرو در زمان بررسی سلامت سیستم جلوبندی ساییدگی و خوردگی بخشی از آج‌های لاستیک ماشین است. اگر آج لاستیک ماشین هم تراز نباشد و بخشی از قسمت داخلی یا بیرونی آن به صورت غیرطبیعی کم شده و دچار خوردگی شده باشد خودرو مورد نظر از نظر جلوبندی دچار ایراد و به اصطلاح لاستیک سایی می‌باشد.

کلام پایانی

در زمان خرید خودرو حتما به جلوبندی آن توجه کنید. حتی اگر صاحب خودرو هستید لازم است هر از چندگاه یک بار اقدام به بررسی سلامت جلوبندی خودرو خودتان بکنید چرا که وجود مشکلات جلوبندی به مرور زمان آسیب‌های زیادی را به خودرو شما وارد می‌کند. همچنین برای تشخیص و بررسی سلامت جلوبندی خودرو می‌توانید از دستگاه داینومتر تک دیفرانسیل نیز استفاده کنید. همچنین جهت کسب اطلاع از قیمت دستگاه تست آلایندگی خودرو می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.